Tamás Ferenc: Szociális média
Mi a szociális (vagy közösségi) média? Nem könnyű meghatározni, mivel maga a fogalom sem egészen pontos, de megközelítőleg le lehet írni.
A közösségi média a kommunikációra, a közösségi alapú (adat)bevitelre, interakcióra, tartalommegosztásra és együttműködésre összpontosító webhelyek, valamint alkalmazások gyűjtőfogalma. Az emberek a közösségi médiát használják arra, hogy kapcsolatban maradjanak barátaikkal, családjukkal és különféle közösségekkel, illetve kapcsolatba lépjenek velük. A vállalkozások közösségi ilyen platformokon létező alkalmazásokat használnak termékeik piacra dobására és népszerűsítésére, valamint az ügyfelek panaszainak nyomon követésére. A közösségi médiának számos formája létezik, beleértve a blogokat, mikroblogokat, wikiket, közösségi oldalakat, fotómegosztó oldalakat, azonnali üzenetküldést, videómegosztókat, podcastokat, widgeteket, virtuális világokat stb.
A vállalkozások és fogyasztók felé irányuló webhelyek közösségi elemeket tartalmaznak, például a felhasználók számára visszajelzésre alkalmas mezőket. Különféle eszközök segítik a vállalkozásokat nyomon követni, mérni és elemezni, hogy a társaság milyen figyelmet kap a közösségi médiából, beleértve a márkaérzékelést és a vásárlói betekintést.
A közösségi média óriási vonzerővel rendelkezik világszerte. Az okostelefonos alkalmazások könnyen elérhetővé teszik ezeket a platformokat. Néhány népszerű példa a közösségi média platformokra: a Twitter, a Facebook és a LinkedIn.
Némi kis történelem
Az internet berobbanása előtt, még a legkorábbi időkben nem beszélhettünk közösségi médiáról, mivel a számítógépek nem voltak megfelelően összekötve. A legkorábbi e-mail, illetve chat-platformok még az 1970-es években terjedtek el. Ide tartoztak a legegyszerűbb hírlevelek, továbbá az azonos érdeklődésű felhasználókat megcélzó üzenőcsoportok. A közösségi vitacsoportokat tömörítő USENET hálózat hozta létre az első komolyan vehető hírcsoportokat. Ezek már ez egészen korai verzióikban is lehetővé tették az érdeklődési kör szerinti személyre szabást. Más hirdetőtábla-szerű rendszerek (BBS-ek) lehetővé tették az egyének közötti interakciót, de ettől függetlenül mindegyik rendszer alapvetően zárt volt – meglehetősen nehézkes használattal.
A legelső grafikus böngésző, a Mosaic 1983-as debütálása alapvető módon megváltoztatta felhasználók hozzáállását, mivel a grafikus felület sokkal könnyebben volt kezelhető, így a nem professzionális felhasználók is könnyen jutottak hozzá az őket érdeklő eseményekhez, hírekhez, illetve saját témáikat, ötleteiket meg tudták osztani az egyre gyorsabban terjedő internet segítségével.
A legelső szociális hálózati kapcsolatra alapuló cégek a Classmates.com, illetve a SixDegrees.com voltak. Az 1995-ben alapított Classmates.com alapvetően osztálytársak keresésére szolgált, de gyorsan népszerű lett egyes munkahelyeken, illetve azonos munkakörökben lévők között (pl. fegyveres erők tagjai).
1997-es alapításakor a SixDegrees.com az első klasszikus közösségi oldalként jelent meg. A regisztrált felhasználók profilokat hozhattak létre, baráti listákat kezelhettek, továbbá kapcsolatba léphettek egymással az oldal privát üzenetküldő szolgáltatásán keresztül. A nagy népszerűség sajnos nem tartott sokáig, mert számtalan más dot-com céggel együtt ez a vállalat is becsődölt. Most már a keresők pl. vírusgyanús oldalként jelenítik meg a linkjét.
A nagy bukás ellenére a közösségi (vagy szociális média) oldalakat nem lehetett megfékezni és egyre jobban terjedtek el. Olyan nemzetközi hálózatok terjedtek el, mint a Friendster, illetve a MySpace. A magyar megfelelő a „Ki kicsoda” kapcsolati hálónak indult WIW (=Who is who) volt, amely az ígéretes kezdetek után nemzetközivé lett: International who is who = iwiw.hu, de sajnos nem megfelelő üzleti politikája miatt megbukott.
A kezdeti kapcsolati oldalak közötti versengést végül is a Facebook megjelenése alapvetően megváltoztatta, mivel minden vetélytársát igen rövid idő alatt kiszorította és pár év alatt piacvezetővé lett a maga több, mint 1 milliárdnyi felhasználójával.
A sikeren felbuzdulva sorra jelentek meg a specializált vetélytársak is, így a Youtube alapvetően videók megosztására alkalmas. Népszerűsége sokáig hatalmas volt, amíg meg nem jelent a kínai alapítású apró videók megosztásán alapuló, sok helyen ellenzett TikTok.
Az üzleti szféra kapcsolati igényeit igyekszik kielégíteni a Linkedin.com.
Az első oldalak alapvetően szövegek megosztására voltak kihegyezve, de nem sokkal később megjelent a kép alapú megosztásra specializálódott Instagram, illetve Pinterest.
Melyek a közösségi média üzleti alkalmazásai?
Az üzleti életben a közösségi médiát termékek értékesítésére, márkák népszerűsítésére, ügyfelekkel való kapcsolatteremtésre és új üzletek vagy termékek fellendítésére használják. Kommunikációs platformként a közösségi média elősegíti az ügyfelek visszajelzéseit, valamint megkönnyíti az ügyfelek számára, hogy megosszák tapasztalataikat egy vállalattal. A vállalkozások gyorsan reagálhatnak a pozitív és negatív visszajelzésekre, kezelhetik az ügyfelek problémáit, továbbá fenntarthatják vagy tovább építhetik az ügyfeleik bizalmát.
Miért fontos ez a felhasználóknak?
Mert (általában) ingyen juthatnak hozzá a legújabb hírekhez, kapcsolatokat építhetnek, ismerkedhetnek, stb. De mindenkinek ismerős az amerikai mondás: „There is no free lunch! - Nincs ingyen ebéd!” A gyakorlatban a felhasználók adataikkal fizetnek az ingyenességért. Tehát minél több személyes adat megosztásával tudják minél egyedibbé tenni profiljukat, így minél pontosabb találatokhoz juthatnak a platform által kínált témakörben, valamint egyre célzottabb reklámokat kaphatnak a hirdetőktől.
Lényeges megállapítás, hogy megfelelő használat esetén a közösségi média értékes kiegészítője lehet egy adott közösség, korosztály, népcsoport kommunikációs stratégiájának. Az egyes szociális platformok népszerűsége igen gyakran változik, így nem lehet pontosan megmondani az aktuális helyzetet.
Példák a közösségi médiára
- Facebook: igen népszerű közösségi média oldal, ahol a regisztrált felhasználók profilokat hozhatnak létre, illetve posztokat, fényképeket, videókat tölthetnek fel; tovább üzeneteket küldhetnek és cseveghetnek ismerőseikkel/barátaikkal. Rendkívül népszerű csoportok (pl. rajongói klubok), illetve tetszőleges közösségek létrehozására,
- LinkedIn: elsősorban az üzleti szféra számára fontos közösségi oldal. A regisztrált felhasználók közösségeket, csoportokat hozhatnak létre általuk megbízható emberek részére. Sokan üzleti-kommunikációs platform mellett munkakeresésre, illetve fejvadászatra (is) használják.
- Twitter: ingyenes mikroblog szolgáltatás, melyben a regisztrált tagok rövid üzeneteket (tweeteket) hozhatnak létre. A tagok követhetik, véleményezhetik egymás bejegyzéseit, képeit, illetve másokat is követhetnek.
- Instagram: Elsősorban képek, kisebb videók megosztására szolgáló szociális platform, melyen a felhasználók feltölthetik saját képeiket. Kifejezetten alkalmas közösségek, rajongói klubok létrehozására, illetve népszerű emberek (celebek) követésére.
- Pinterest: elsősorban képek megosztására, kategorizálására, véleményezésére szolgáló szociális média platform. Legfőbb jellemzője a szükséges képek ajánlása, illetve további relatív találatok feldobása.
De miről is beszélünk?
Óriási üzleti lehetőségek vannak a közösségi médiában! Ne feledjük, hogy világszerte emberek milliárdjai használnak valamilyen közösségei platformot.
Erről találtam egy jó összeállítást a következő oldalon:
https://www.techtarget.com/whatis/definition/social-media
Itt négy nagy szociális média platformot hasonlítottak össze:
(A számok bár 2023. februárjából valók, de nem napra pontosak!)
Név |
|
|
|
|
Felhasználók száma |
2300 |
850 |
330 |
1000 |
Posztonkénti karakter limit |
63206 |
700 |
280 |
2200 |
Célközönség életkora |
mindenki |
30-49 év |
18-29 év |
13-17 év |
A cikk jelen verzióját 2023. február elején írom, így a jelenlegi adatokból igyekszem leszűrni a helyzetet. Összeállítottam egy grafikont a kedvenc statisztikai oldalam, a StatCounter alapján.
(Pontosabban: https://gs.statcounter.com/social-media-stats)
Másik felmérés szerint az elsődleges platformot felhasználók száma világszerte a következő:
URL: https://www.demandsage.com/social-media-users/
Az nem jósolható meg, hogy pár év múlva mi lesz az aktuális trend, hiszen ez csaknem olyan gyakran változik, mint a női divat! 😉
Felhasznált irodalom:
- https://www.techtarget.com/whatis/definition/social-media
- https://www.usf.edu/ucm/marketing/intro-social-media.aspx
- https://www.britannica.com/topic/social-media
- https://gs.statcounter.com/social-media-stats
- https://www.demandsage.com/social-media-users/
© TFeri.hu, 2023.febr.