Tamás Ferenc: Szociális média

 

Mi a szociális (vagy közösségi) média? Nem könnyű meghatározni, mivel maga a fogalom sem egészen pontos, de megközelítőleg le lehet írni.

 

A közösségi média a kommunikációra, a közösségi alapú (adat)bevitelre, interakcióra, tartalommegosztásra és együttműködésre összpontosító webhelyek, valamint alkalmazások gyűjtőfogalma. Az emberek a közösségi médiát használják arra, hogy kapcsolatban maradjanak barátaikkal, családjukkal és különféle közösségekkel, illetve kapcsolatba lépjenek velük. A vállalkozások közösségi ilyen platformokon létező alkalmazásokat használnak termékeik piacra dobására és népszerűsítésére, valamint az ügyfelek panaszainak nyomon követésére. A közösségi médiának számos formája létezik, beleértve a blogokat, mikroblogokat, wikiket, közösségi oldalakat, fotómegosztó oldalakat, azonnali üzenetküldést, videómegosztókat, podcastokat, widgeteket, virtuális világokat stb.

A vállalkozások és fogyasztók felé irányuló webhelyek közösségi elemeket tartalmaznak, például a felhasználók számára visszajelzésre alkalmas mezőket. Különféle eszközök segítik a vállalkozásokat nyomon követni, mérni és elemezni, hogy a társaság milyen figyelmet kap a közösségi médiából, beleértve a márkaérzékelést és a vásárlói betekintést.

A közösségi média óriási vonzerővel rendelkezik világszerte. Az okostelefonos alkalmazások könnyen elérhetővé teszik ezeket a platformokat. Néhány népszerű példa a közösségi média platformokra: a Twitter, a Facebook és a LinkedIn.

Némi kis történelem

Az internet berobbanása előtt, még a legkorábbi időkben nem beszélhettünk közösségi médiáról, mivel a számítógépek nem voltak megfelelően összekötve. A legkorábbi e-mail, illetve chat-platformok még az 1970-es években terjedtek el. Ide tartoztak a legegyszerűbb hírlevelek, továbbá az azonos érdeklődésű felhasználókat megcélzó üzenőcsoportok. A közösségi vitacsoportokat tömörítő USENET hálózat hozta létre az első komolyan vehető hírcsoportokat. Ezek már ez egészen korai verzióikban is lehetővé tették az érdeklődési kör szerinti személyre szabást. Más hirdetőtábla-szerű rendszerek (BBS-ek) lehetővé tették az egyének közötti interakciót, de ettől függetlenül mindegyik rendszer alapvetően zárt volt – meglehetősen nehézkes használattal.

A legelső grafikus böngésző, a Mosaic 1983-as debütálása alapvető módon megváltoztatta felhasználók hozzáállását, mivel a grafikus felület sokkal könnyebben volt kezelhető, így a nem professzionális felhasználók is könnyen jutottak hozzá az őket érdeklő eseményekhez, hírekhez, illetve saját témáikat, ötleteiket meg tudták osztani az egyre gyorsabban terjedő internet segítségével.

A legelső szociális hálózati kapcsolatra alapuló cégek a Classmates.com, illetve a SixDegrees.com voltak. Az 1995-ben alapított Classmates.com alapvetően osztálytársak keresésére szolgált, de gyorsan népszerű lett egyes munkahelyeken, illetve azonos munkakörökben lévők között (pl. fegyveres erők tagjai).

1997-es alapításakor a SixDegrees.com az első klasszikus közösségi oldalként jelent meg. A regisztrált felhasználók profilokat hozhattak létre, baráti listákat kezelhettek, továbbá kapcsolatba léphettek egymással az oldal privát üzenetküldő szolgáltatásán keresztül. A nagy népszerűség sajnos nem tartott sokáig, mert számtalan más dot-com céggel együtt ez a vállalat is becsődölt. Most már a keresők pl. vírusgyanús oldalként jelenítik meg a linkjét.

 

A nagy bukás ellenére a közösségi (vagy szociális média) oldalakat nem lehetett megfékezni és egyre jobban terjedtek el. Olyan nemzetközi hálózatok terjedtek el, mint a Friendster, illetve a MySpace. A magyar megfelelő a „Ki kicsoda” kapcsolati hálónak indult WIW (=Who is who) volt, amely az ígéretes kezdetek után nemzetközivé lett: International who is who = iwiw.hu, de sajnos nem megfelelő üzleti politikája miatt megbukott.

A kezdeti kapcsolati oldalak közötti versengést végül is a Facebook megjelenése alapvetően megváltoztatta, mivel minden vetélytársát igen rövid idő alatt kiszorította és pár év alatt piacvezetővé lett a maga több, mint 1 milliárdnyi felhasználójával.

A sikeren felbuzdulva sorra jelentek meg a specializált vetélytársak is, így a Youtube alapvetően videók megosztására alkalmas. Népszerűsége sokáig hatalmas volt, amíg meg nem jelent a kínai alapítású apró videók megosztásán alapuló, sok helyen ellenzett TikTok.

Az üzleti szféra kapcsolati igényeit igyekszik kielégíteni a Linkedin.com.

Az első oldalak alapvetően szövegek megosztására voltak kihegyezve, de nem sokkal később megjelent a kép alapú megosztásra specializálódott Instagram, illetve Pinterest.

Melyek a közösségi média üzleti alkalmazásai?

Az üzleti életben a közösségi médiát termékek értékesítésére, márkák népszerűsítésére, ügyfelekkel való kapcsolatteremtésre és új üzletek vagy termékek fellendítésére használják. Kommunikációs platformként a közösségi média elősegíti az ügyfelek visszajelzéseit, valamint megkönnyíti az ügyfelek számára, hogy megosszák tapasztalataikat egy vállalattal. A vállalkozások gyorsan reagálhatnak a pozitív és negatív visszajelzésekre, kezelhetik az ügyfelek problémáit, továbbá fenntarthatják vagy tovább építhetik az ügyfeleik bizalmát.

 

Miért fontos ez a felhasználóknak?

Mert (általában) ingyen juthatnak hozzá a legújabb hírekhez, kapcsolatokat építhetnek, ismerkedhetnek, stb. De mindenkinek ismerős az amerikai mondás: „There is no free lunch! - Nincs ingyen ebéd!” A gyakorlatban a felhasználók adataikkal fizetnek az ingyenességért. Tehát minél több személyes adat megosztásával tudják minél egyedibbé tenni profiljukat, így minél pontosabb találatokhoz juthatnak a platform által kínált témakörben, valamint egyre célzottabb reklámokat kaphatnak a hirdetőktől.

Lényeges megállapítás, hogy megfelelő használat esetén a közösségi média értékes kiegészítője lehet egy adott közösség, korosztály, népcsoport kommunikációs stratégiájának. Az egyes szociális platformok népszerűsége igen gyakran változik, így nem lehet pontosan megmondani az aktuális helyzetet.

 

Példák a közösségi médiára

  • Facebook: igen népszerű közösségi média oldal, ahol a regisztrált felhasználók profilokat hozhatnak létre, illetve posztokat, fényképeket, videókat tölthetnek fel; tovább üzeneteket küldhetnek és cseveghetnek ismerőseikkel/barátaikkal. Rendkívül népszerű csoportok (pl. rajongói klubok), illetve tetszőleges közösségek létrehozására,
  • LinkedIn: elsősorban az üzleti szféra számára fontos közösségi oldal. A regisztrált felhasználók közösségeket, csoportokat hozhatnak létre általuk megbízható emberek részére. Sokan üzleti-kommunikációs platform mellett munkakeresésre, illetve fejvadászatra (is) használják.
  • Twitter: ingyenes mikroblog szolgáltatás, melyben a regisztrált tagok rövid üzeneteket (tweeteket) hozhatnak létre. A tagok követhetik, véleményezhetik egymás bejegyzéseit, képeit, illetve másokat is követhetnek.
  • Instagram: Elsősorban képek, kisebb videók megosztására szolgáló szociális platform, melyen a felhasználók feltölthetik saját képeiket. Kifejezetten alkalmas közösségek, rajongói klubok létrehozására, illetve népszerű emberek (celebek) követésére.
  • Pinterest: elsősorban képek megosztására, kategorizálására, véleményezésére szolgáló szociális média platform. Legfőbb jellemzője a szükséges képek ajánlása, illetve további relatív találatok feldobása.

 

De miről is beszélünk?

Óriási üzleti lehetőségek vannak a közösségi médiában! Ne feledjük, hogy világszerte emberek milliárdjai használnak valamilyen közösségei platformot.

Erről találtam egy jó összeállítást a következő oldalon:

https://www.techtarget.com/whatis/definition/social-media

Itt négy nagy szociális média platformot hasonlítottak össze:

(A számok bár 2023. februárjából valók, de nem napra pontosak!)

 

Név

Facebook

Linkedin

Twitter

Instagram

Felhasználók száma
(millió fő)

2300

850

330

1000

Posztonkénti karakter limit

63206

700

280

2200

Célközönség életkora

mindenki

30-49 év

18-29 év

13-17 év

A cikk jelen verzióját 2023. február elején írom, így a jelenlegi adatokból igyekszem leszűrni a helyzetet. Összeállítottam egy grafikont a kedvenc statisztikai oldalam, a StatCounter alapján.

(Pontosabban: https://gs.statcounter.com/social-media-stats)

Szociális média arányok

Másik felmérés szerint az elsődleges platformot felhasználók száma világszerte a következő:

URL: https://www.demandsage.com/social-media-users/

Szociális média felhasználók

Az nem jósolható meg, hogy pár év múlva mi lesz az aktuális trend, hiszen ez csaknem olyan gyakran változik, mint a női divat!  😉

 

Felhasznált irodalom:

 

© TFeri.hu, 2023.febr.