Tamás Ferenc: Digitális oktatás eszközei
 

Jelen cikkem első verzióját 2020. szeptember elején írtam, amikor a koronavírus 2. hulláma felfutóban volt. A következő frissítést 2021. március közepén írtam, amikor az összes középiskola immár négy hónapja zárva volt. Technikumban tanítok, így a szakképzési centrumom kérésére összeszedtem a digitális oktatás lehetséges eszközeit, illetve lehetőségeit. Ennek nyomán írom ezt a cikket is.
A jelenlegi frissítést 2021.december végén írom amikor a tanév eddigi része kisebb-nagyobb döccenőkkel, de lezárás-mentesen lement.

Szeretném kihangsúlyozni, hogy ez a felsorolás messze nem teljes és középiskolai matematika-fizika-informatika tanár szemszögéből írom. A felsoroltak döntő többségét ki is próbáltam, illetve használom jó magam is. Saját osztályom informatika szakos, de tanítok építészeket, illetve rendészet szakosokat is. A diákok között vannak tehetségesek, átlagos képességűek, illetve gyengék is. Iskolámban a diákok 50-70 %-a bejáró igen vegyes szülői háttérrel. Tehát jöjjön az ötlethalmaz, amelyhez szeretnék továbbra is kérni véleményeket, illetve javaslatokat is! (Megj.: a képek forrásai a feltüntetett honlapok.)

- E-Kréta:E-Kréta Gyorsasága és elterjedtsége miatt célszerű használni. de sajnos jelenlegi kiépítettségében nem bírja a csúcsra járatást, valamint többször nem elérhető. Az újabb lezárás óta jól látható, hogy bár a funkciók bővültek, de a hozzá kapcsolódó szerverkapacitás és sávszélesség köszönő viszonyban sincs a realitásokkal. Hiba, hogy nem lehet változatos anyagokat, illetve fórumokat létrehozni és fenntartani az E-Krétán keresztül, illetve nehézkes az adminisztrációja. (Példa: telefonon a tanári adminisztrációs felület kb. használhatatlan!) Sok diák és szülő számára nem rokonszenves, így mindenképpen szükség van alternatív megoldásokra.
Örök optimista vagyok, így néha elképzelem, hogy minden teremben van működő és elég gyors internet, továbbá mindenhol ott az előkészített, használható tablet és mindenhol van legalább egy projektor (nem is merek gondolni digitális táblákra!) Aztán sajnos felébredek a magyar rögvalóságra és viszem az órára a hagyományos krétámat...
Tanári szempontból az órákat és a hiányzókat elég gördülékenyen lehet beírni az elektronikus napló részbe, de sajnos ez sem bírja mindig az országos szintű csúcsra járatást. Az e-ügyintézés modulban üzeneteket lehet írni/olvasni, valamint kérdőíveket kitöltetni; ha éppen nem omlik össze a rendszer. Az utóbbi aránylag könnyen adminisztrálható (tanári szempontból), de azért még van benne figyelmetlenségből adódó hiba. Az üzenetek hasznosak, mert itt azonnal a megfelelő célcsoportnak lehet írni (pl. saját osztályba járó diákok szüleinek). Ráadásul a szülők ide (is) feltölthetik gyermekeik igazolását, de ezt a funkciót jelenleg még kevesen használják. Más téma a Digitális Kollaborációs Tér, röviden: DKT. Itt eleve létre van hozva mindenkinek az osztályonkénti/csoportonkénti munkatere, ahol minden egyes beírt óra látható és a bejáratott üzenőfal mellett lehetőség van órai feladatok, valamint házik kiadására is. Eddig olyan, mint a Google Classroom. Amiben viszont jobb: lehetőség van digitális óra tartására feltéve, hogy a tanár gépén van jól működő webkamera és mikrofon. Ebbe diákok is aktívan bekapcsolódhatnak. Ez így olyan, mint a Zoom.  Ami gond: a rendszer rettenetesen instabil és igen gyakran összeomlik. Nekem pl. délelőttönként gyakran vagy nem kapcsolódik, vagy hibajelzéssel kilép. Bár erősödik a rendszer, de még csak ritkán használható gördülékenyen. Az ötlet jó, de a megvalósítás csapnivaló! Ami további komoly gond: jelen állás szerint csak a tanár webkameráját lehet látni, nem pedig a tanári monitoron lévő képet. Nekem, mint matematika szakosnak ez alapvető fontosságú lenne. (Lásd: Discord) A szolgáltatás ingyenes és minden diák számára kötelező. Hátrány: a szülők egy részének a hozzáférését a gyerekeik kezelik, így a szülők számára elküldött levelek nem biztosan érik el a célcsoportot. A rendszert folyamatosan bővítgetik és ez nem mindig jár sikerrel. Elméletileg böngésző-független, de gyakorlatilag legjobban MS Edge alatt működik, valamint egész jól megbirkózik a G. Chrome böngészővel is. Sajnos jelen állapotában a DKT nem képes IOS Safari alatti működésre. Ekkora és ilyen sokak által kötelezően használt rendszernél alapkövetelmény lenne, hogy minden bővítés éjszaka és percek alatt történjen meg úgy, hogy másnap reggel minden gördülékenyen menjen. Ez sajnos nem valósul meg! Magát a rendszert (nem bevallottan) elsősorban a pedagógusok ellenőrzésére hozták létre, hiszen pár kattintással ellenőrizhető a tanár által adott jegyek mennyisége, milyensége és változatossága (ESL modul), valamint könnyedén hozzáférhető számos szebbnél szebb statisztika is (Fókusz modul). Létezik Tananyagtár, valamint Iskolaőr modul is, de ezek jelen verzió szerint nem igazán váltották be a hozzájuk fűzött elvárásokat. Mendemondák szerint ez alapján (is) akarják ellenőrizni a tanári munkát, de ez véleményem szerint a modulok jelenlegi igen halovány működése tükrében a vicc-kategóriába tartozik! Cím: iskolánként változó.

- NKP.hu: Ha már az állami anyagoknál tartunk, akkor meglepően használhatóak a tankönyvek digitális verziói. Szinte minden évfolyamon elég sok tantárgyból megtalálhatók a tankönyvek, melyek eredeti tartalmát digitális feladatok egészítik ki.  A meglévő feladatok mellett lehet gyártani újakat is több feladatmotor segítségével. Ami technikumok számára viszont probléma: a szakmai tantárgyak egyáltalán nincsenek feldolgozva. Köszönet a kiegészítésért a beküldőnek! Cím: https://www.nkp.hu/

- Google Classroom: Google Classroomegyszerű használhatósága, könnyű adminisztrációja, valamint multiplatformos támogatottsága igen használhatóvá teszi. Mindezek mellett csaknem minden diáknak/szülőnek/pedagógusnak GMail-es címe van, így megszokták ezt a környezetet. Sok különféle anyagot, dokumentumot, linket lehet felrakni a felületre, valamint számos kommunikációs lehetőséget is lehetővé tesz. Könnyen használható (tan)anyagok és feladatlapok kiosztására; jól láthatók a kapcsolódó személyek, valamint figyeli a kiosztott feladatlapok beadási határidejét is. Azt is jelzi, hogy ki adta be időben és ki késett. Az érdemjegyek is jól adminisztrálhatóak. Soha nincsen elérési problémája, hiszen a lezárások idején is kiválóan vizsgázott. Telepítést nem igényel, simán használható böngészőben. Nem igényel komoly sávszélességet. A szolgáltatás ingyenes és igen népszerű. Iskolánkban elsődlegesen ezt a platformot használjuk, ha az E-Kréta nem megy megfelelően, ami sajnos elég gyakori. További előny: a Google Drive-val való teljes harmonizáció. Cím: https://classroom.google.com/ Megjegyzés: Az E-Kréta DKT-ben lévő munkaterei érezhetően a G. Classroomra "hajaznak", de ott még messze nem stabil sem a kapcsolat, sem a sávszélesség.

- Google Meet: Google MeetAz egyik legjobb és talán legkönnyebben használható (videós) csevegő alkalmazás. Elődje: Hangouts. A szolgáltatás igénybevételéhez szükséges egy GMail-es cím, ami szinte mindenkinek van. A videókonferenciához már aránylag kis sávszélesség is elegendő, akár telefonról is használható. Ha bármilyen okból akadozik a képátvitel, akkor érdemes csak a hangra koncentrálni és a képet „lelőni”, mivel így is simán megy a rendszer. Még leterheltebb internet esetén sima chat-re is kiválóan alkalmas. Stabil, mindig jó és megbízható alkalmazás, amely telepítést sem igényel. Gond: néhány tucat felhasználó esetén már akadozhat a szolgáltatás, de ez nem jellemző. Cím: https://meet.google.com/.

- Discord szerverek: Discordelsősorban a gyors szóbeli kommunikáció eszköze. Lehetővé teszi a pl. tanári számítógép képernyőjének kivetítését, miközben minden csatlakozónak alkalma nyílik szóban/írásban kommunikálni a többiekkel. Nagy előnye, hogy (képi átvitel nélkül) nem igényel komoly sávszélességet, valamint az online játékokhoz szokott középiskolás korosztály körében igen népszerű. Telepítése könnyű, egyszerű, gyors – ráadásul nem is feltétlenül kötelező, mivel megy simán a böngészőkben is. Használatához mikrofon és fülhallgató javasolt, de nem feltétlenül kell. Hátrány: néhány felhasználó hajlamos a rossz beállításra, így gyakori a kellemetlen visszhang. Tapasztalat: ha csak annak a mikrofonja van bekapcsolva, ki beszél, akkor a visszhang megszűnik. A szolgáltatás ingyenes. Cím: https://discord.com/download Letöltés nélkül: https://discord.com/channels/@me

- Zoom: Zoomkönnyen használható, főleg kamerás hozzáférést biztosító multikommunikációs platform. Hátránya: aránylag nagy a sávszélesség-igénye. Előnye: minden résztvevő látja az összes többit – ez tapasztalataim szerint időnként több hátránnyal jár, mint előnnyel. Pár főig kiválóan használható, ha van elég sávszélesség – pl. feleltetés! Ha a korosztályi specialitásokra gondolunk, akkor a középiskolások (is) nagyon hajlamosan „produkálni” magukat a haverok előtt, vagy ugratni az osztálytársakat, így a fellépő zűrzavart nem mindig lehet kezelni. Ellenben szülői értekezlet tartására jó, ha mindenkinek van megfelelő sávszélessége és eszköze. Telepítést igényel. A szolgáltatás ingyenes. Cím: https://zoom.us/download
Megjegyzés: az E-Kréta digitális órák tartására kifejlesztett felülete erősen hasonlít a Zoomra, de ott még messze nincs meg a megbízható működés!

- Microsoft Teams: MS Teamsaránylag könnyen beállítható és jól használható, viszont komolyabb sávszélességet igénylő komplex kapcsolati szoftver. Csoportos munkára, kapcsolattartásra, mindenféle üzenetküldésre, közös tárhelyre, multiplatformos csevegésre is jó. Előny, hogy minden, a beszélgetésben részt vevő felhasználó megoszthatja a képernyőjét. A Microsoft 365-csomag része és (adminisztrációja) kezdőnél kicsit magasabb szintű informatikai ismereteket igényel. A szolgáltatás képes integrálni nem MS-szoftvereket is. Iskolánkban diákok között nem népszerű, viszont a szülői kapcsolattartásra megfelelő, mivel többen is ezzel dolgoznak naponta. Hátrány: nem minden szülőnek áll rendelkezésére. Gyakorlati tapasztalat: iskolai vagy nagyobb csoportos használat előtt mindenkit meg kell hívni az adott közösségbe (egyetlen alkalommal). A meghíváshoz használt e-mail cím és a jelszó fontos. Kisebb teljesítményű gépeken, illetve erősebb szoftverkörnyezetben hajlamos igen lassú működésre. Viszont óriási előny, hogy megfelelő kamerával a szobánk megszokott hátterét lecserélhetjük kb. bármilyen képre. 2021. őszi frissítés: a szakképző iskolákban erőltetetten bevették az MS365-szolgáltatást és csoportokat. Sokan idegenkednek az OutLook-tól (pl. én sem szeretem) és csak nyűgnek érzik a fentről jövő kötelező utasítást. Cím: https://www.microsoft.com/hu-hu/microsoft-365/microsoft-teams/free

 

- Messenger: Messengerjól kipróbált és igen népszerű kommunikációs szoftver. Főleg kapcsolattartásra jó. Hátrány: nem feltétlenül támogatja a 20-30 főnyi kommunikációt. Hang és videótovábbításra is kiváló. Nagyszerű csak írásbeli kommunikációra (chat), amire már kis sávszélesség is elegendő. Nagyon sokan csak erre használják! Diákok gyors elérésére kiválóan alkalmas, mivel erre a platformra szinte állandóan ránéznek! Hangformátumok továbbítására már nagyobb sávszélességet kér, míg képek/videók továbbítása már komoly sávszélességet igényel. Általában telepítést igényel, de egyes platformokon automatikusan használható. A mai mobiltelefonhoz láncolt fiatal generációnak ez az egyik legegyszerűbb megnyilvánulási felülete. Szülők, valamint pedagógus kollégák elérésére is kiváló. A szolgáltatás maga ingyenes. Facebook része, de letölthető önálló applikációban is. Cím: https://www.messenger.com/desktop

 

Skype- Skype: sokak által használt és kipróbált kommunikációs szoftver; sokan telefon helyettesítésére (is) használják. Népszerűsége elsősorban a hangkapcsolatok megvalósításának köszönhető, de igen népszerű a webkamerák segítségével megvalósított videóhívások miatt is, ami már komolyabb sávszélességet igényel. Hátrány: nem feltétlenül támogatja a 20-30 főnyi kommunikációt. A szolgáltatás most már a Windows 10/11 része, de a legtöbb mobiltelefonra is telepíthető. Pár éve terjedt el a "skype-os nagymama" kifejezés, ami a gyakorlatban azt takarta, hogy a külföldön élő unokára Skype-on keresztül vigyáz a nagymama, amíg a szülő kisebb-nagyobb dolgait intézi. Népszerűsége kisebb, mint a Messengeré, mivel sokan csak a videóhíváshoz kötik. Cím: https://www.skype.com/hu/get-skype/download-skype-for-desktop/

- E-mail: E-mailsokan és sokszor megjósolták ennek az igen régi szolgáltatásnak a halálát, de mind a mai napig igen népszerű. Sok munkahelyen, így a mi iskolánkban is minden kolléga rendelkezik „céges” e-mail címmel, amire bárki küldhet levelet. (Figyelni kell a GDPR-szabályokra!) Szülők számára egyértelműen ez a legjobb elérhetőség, mivel kb. mindenki rendelkezik e-mail címmel, amit naponta (többször) néz is! Alapvető elvárás, hogy a diákok rendelkezzenek e-mail címmel, de sajnos ezt nem minden nap nézik meg. Érdemes könnyen megjegyezhető, illetve megadható e-mail címet létrehozni, pl.: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát..  A legtöbb e-mail szolgáltatás és cím ingyenes. Sokan aggódnak az e-mailben jövő kéretlen levelek (Spam) miatt. Ez tényleg gond lehet, de most már elég jól használhatók a vállalati, illetve a szolgáltatói ingyenes spam-szűrők, így a kéretlen levelek döntő többsége már meg sem érkezik a címzetthez. Kifejezetten jó pl. a sokak által használt GMail spam-szűrője. Sajnos ez nem igazán mondható el az MS365 spam-szűrőjéről.

- Facebook csoportok: Facebooknagyon népszerűek és jól bejáratott platformon kiváló megbízhatósággal üzemelő szolgáltatás. Nem igényel telepítést, csak böngészőn keresztüli Facebook-hozzáférést. Fiatalok körében igen népszerű és jól bevált kapcsolattartási forma! Sok osztálynak eleve két FB-csoportja van: egyik, amiben bent van az osztályfőnök és több tanár; egy másikban pedig szigorúan csak a diákok. A szolgáltatás ingyenes. További előny: több mobiltelefonos szolgáltatói csomagnál az FB-adatforgalom ingyenes! Cím: https://www.facebook.com/ A legtöbb vállalat, cég, iskola, stb. rendelkezik jól bejáratott és megfelelően karbantartott Facebook-oldallal. Bár a FB népszerűsége némileg csökken, de még most, 2021. végén is az egyik legnépszerűbb közösségi szociális felület. Például iskolánk FB-felülete: https://www.facebook.com/jakyjozsef

 

Kahoot!- Kahoot: játék-alapú tanulási platform, ami a tanulást és a játékot egyesíti könnyen feldolgozható és megérthető formátumban. Jól használható felmérők, ismétlők, gyakoroltató feladatok készítésére. Magyar nyelven is használható. Előnye, hogy látványos effekteket szolgáltat, valamint a középiskolás korosztály számára is érdekes feladatokkal lehet versenyeztetni a diákokat. A szolgáltatás ingyenes. Telepítést nem igényel, mivel böngészőn belül is használható. A kész feladatlapok/kvízek használatához elegendő egy sima netre kötött okostelefon is. Cím: https://kahoot.com/ Ami viszont gond: egyre több szolgáltatást csak a fizetős felhasználóknak engedélyeznek (pl.: többszörös válasz, akár 50 felhasználó egyszerre, stb.) Én erre sokallom a havi 5-10-15 €-t. Saját készítésű feladatsorom atombombák témakörben: https://create.kahoot.it/share/atombombak/afb7df16-6d75-4e7f-9b41-e0ef55eb2fc9

- LearningApps/Tankockák: LearningAppsEgy újabb lehetőség a játékos tanulás, illetve tananyag-gyakorlás irányában. Kis interaktív építőkockák segítségével támogatja a tanulási/megértési folyamatot. A már meglévő építőkockák közvetlenül is kapcsolódhatnak tananyagokhoz, illetve a felhasználók saját maguk is készíthetik vagy megváltoztathatják őket. Középiskolások hajlamosak túl gyerekesnek minősíteni ezt a lehetőséget. Magyar nyelven is használható. A szolgáltatás ingyenes. Telepítést nem igényel, mivel böngészőn belül is használható. Érdemes böngészni, mivel rengeteg lehetőség van. Cím: https://learningapps.org/

- Videotórium: Videotóriumtudományos igénnyel összeválogatott, igen komoly tudásanyagot tartalmazó videógyűjtemény. Rengeteg magyar nyelvű egyetemi/főiskolai előadást tartalmaz. Elsősorban haladó csoportoknak vagy jobb képességű diákoknak érdemes ajánlani. Előny: komoly, átválogatott, összeszedett tudásanyag. Hátrány: túl tudományosak a felvételek. Ráadásul a kereső sem mindig tökéletes. Bár az egyes előadásoknak megvannak a címszavai, de nekem hiányzik a kivonatolt tartalmuk. Egyes témakörökben nehéz találni könnyen „emészthető” előadást. Cím: http://videotorium.hu/ 

- Redmenta: Redmentafeladatlapok, illetve kikérdező alkalmazások készítésének ideális eszköze. A feladatlapok percek alatt összeállíthatók és megoszthatók. Kezelése gyors és egyszerű, már minimális gyakorlattal is jól használható tanári segédeszköz. A szolgáltatás ingyenes. Telepítést nem igényel, mivel böngészőn belül is használható. Magyar nyelven is használható. Cím: https://redmenta.com/ Sokaknak gondot okoz, hogy milyen feladatokat/kérdéseket tegyenek fel. Ebben (is) segítséget ad a rendszer, mivel rengeteg más felhasználók által megosztott feladatlap publikus kérdései közül lehet válogatni. Érdemes a "Katalógus" fülre kattintani, hol tantárgyra, évfolyamra és típusra is lehet szűrni.Én magam is sokszor alkalmazom ezt a kvízt akár gyakorlásra, akár dolgozatra. Saját készítésű feladatlapom a Naprendszer elemei témakörben: https://redmenta.com/tferi_naprendszer 

- Google Drive/OneDrive/Dropbox/stb.: nagyobb anyagok, háttéranyagok, képek, videók, egyéb tartalmak könnyen hozzáférhető felhő-alapú tárhelyei. Lényeges, hogy ide az összes érintett szükség esetén kap(hat) hozzáférést. Egyes tantárgyak, illetve kollégák előszeretettel használják; főként nagyobb anyagok tárolására. Sokszor a tanulók is ide töltik fel az általuk készített digitális tartalmakat, melynek csak a linkjét küldi el a tanárának. A megosztással viszont érdemes vigyázni, mert általában két típusa van: a csak megtekintésre való megosztás a megszokott, ilyenkor bárki, akinek megvan az engedélye és a linkje, meg tudja nézni a létrehozott anyagot. A másik típus a szerkesztési engedély szokott lenni, ahol már a kirakott anyag szabadon szerkeszthetővé válik. A szolgáltatások használhatóak és alapvetően ingyenesek, de a komolyabb hozzáféréshez/tárhelyhez már kisebb havidíj szükséges. Címek:

- Twitter: Twitteregy alternatív, de hasznos kapcsolati platform. Népszerűségét elsősorban könnyű használhatóságának és mikroblog-szolgáltatásának köszönheti, melyben a felhasználók rövid bejegyzéseket vagy egymásnak szánt üzeneteket írhatnak – képekkel is kiegészítve. Mivel egyre többen használják a Twittert, így egyre népszerűbbé válik, de jelenleg nem megkerülhetetlen. Viszont többeknek ez a kedvenc felülete, pl. a volt amerikai elnöknek, Donald Trump-nak is.  Népszerűsége hazánkban jelenleg jóval kisebb, mint a Messengeré. A szolgáltatás ingyenes. Használata elsősorban mobiltelefonra optimalizált. További előny: több szolgáltatói csomagnál a Twitter-adatforgalom ingyenes! Cím: https://twitter.com/

- Instagram: Instagramfényképek és rövid videók megosztásán alapuló újabb közösségi hálózat. A felhasználók fényképeket és videókat tölthetnek fel, amelyeket a szokásos módon terjeszthetnek, de lehetőség van "tagek" megadására is, pl.: @instagram. A szolgáltatás ingyenes. Népszerűsége folyamatosan növekszik, például a könnyű felületnek, illetve a feltöltött képek millióinak köszönhetően. Használata elsősorban mobiltelefonra optimalizált. További előny: több szolgáltatói csomagnál az Instagram-adatforgalom ingyenes! Cím: https://www.instagram.com/

 

- Flippity.net: Flippity.netkisebb-nagyobb játékos feladatok elkészítésére kifejezetten alkalmas oldal. Lehetőségek: keresztrejtvények, kincsvadászat, szerencsekerék, szókártyák, kvízkérdések,… Használatához nem szükséges programozói tudás, de egy kevés angol nyelv nem árt. Használata ingyenes! Köszönet az ötletért Simonné Pucsli Zsuzsannának! Cím: https://flippity.net/

Szabaduló szobás érthető videó (magyarul):

- Sutori.com: Sutoricsoportos tanulás lehetőségeit maximálisan kihasználó, jól kezelhető oldal. Kifejezetten tanároknak készült. Alkalmas pl. portfólió készítésére is, de számos más lehetőséget is tartalmaz. Használata ingyenes. Nem szükséges programozói tudás, de egy kevés angol nyelv nem árt. Cím: https://www.sutori.com/

 

- Genial.ly: Genial.lyEgy olyan webes platform, amely lehetővé teszi interaktív prezentációk és infografikák létrehozását, személyre szabott tartalommal. A szolgáltatás gyors regisztráció után lehetővé teszi interaktív tartalmak létrehozását a sok különféle típusú projekt galériájából vagy egy üres oldalból kiindulva. Cím: https://www.genial.ly/

- Wordwall.net/hu: WordwallKvízek, feladatlapok, gyakorlók és egyéb számonkérési formák egyszerű létrehozása. Rengeteg sablon áll rendelkezésre, illetve sok-sok kész mintát is igénybe lehet venni. Magyarul is jól használható. Alapvetően ingyenes, de korlátozott lehetőségekkel. Cím: https://wordwall.net/hu 

- WhatsApp: WhatsApp alternatív, szociális kapcsolatokra épülő, ingyenes üzenetküldő szolgáltatás, melynek segítségével a felhasználók egymásnak szöveges-, hang- és képüzeneteket küldhetnek. 2014-ben felvásárolta a Facebook. Az alkalmazás elősorban mobil eszközökre optimalizált, de létezik asztali gépeken is elérhető verziója. Regisztrációhoz telefonszám szükséges. Világszerte az egyik legnépszerűbb üzenetküldő alkalmazás lett, például az üzleti szférában. Több országban is az első számú üzenetküldő alkalmazás lett. Cím: https://www.whatsapp.com/

Viber: Viber okostelefonos alkalmazás, melynek segítségével a felhasználók egymásnak küldhetnek interneten keresztül üzeneteket, hang- és képtartalmakat, illetve telefonálhatnak, akár képpel együtt. Népszerűsége elsősorban könnyű kezelhetőségének és az egyre jobban elterjedő korlátlan, nagy sávszélességű internetes hozzáféréseknek köszönhető. A szolgáltatás a legtöbb platformon ingyenesen elérhető magyarul is. Az alkalmazás lényege miatt elsősorban mobiltelefonos kliense van, de létezik asztali verziója is.  Cím: https://www.viber.com/hu/

 

- Moodle: Moodlenyílt forráskódú tanulás-segítő E-Learning rendszer. Nincs központilag használható felülete, mivel a bármelyik cég/iskola telepítheti akár a saját belső hálózatára, akár a céges internetes oldalakra. Sok iskola ilyen felületen teszi elérhetővé a digitális tananyagokat. Szövegeket, képeket, dokumentumokat, előadásokat, videókat, stb. lehet segítségével megosztani, de alkalmas órai és házi feladatok kiadására/beszedésére, illetve számonkérésre is. Több különálló elemét az egyes rendszerek telepítői, illetve fejlesztői illeszthetik be a meglévő szolgáltatások közé. Jól telepített verzióval sokat segíthet az oktatásban, képzésben. Központi cím: nincs!

 - NeoLMS: NeoLMS alternatív tanulás-segítő platform, melynek segítségével ingyenesen lehet létrehozni képeket, videókat, bemutatókat, illetve felhasználói aktivitást elősegítő tartalmakat. Alapvető használata ingyenes, de a komolyabb tartalmak létrehozása már némi fizetséghez kötött. Használatához angol nyelvtudás nem feltétlenül szükséges. Cím: https://www.neolms.com/

- LiveWorkSheets: a már meglévő papír alapú dolgozatokat, feladatlapokat pár perc alatt némi angol tudással át lehet alakítani digitálissá. Alapvetően ingyenes a publikus lapok használata, de lehet privát (nem megosztott) tartalmakat is készíteni, ebből jelen állapot szerint 30-at. Érdemes megnézni a bemutató videót! Köszönet a kiegészítésért a beküldőnek! Cím: https://www.liveworksheets.com/

 

Tisztelt Olvasó!
Kérem, továbbra is tiszteljen meg hozzászólásával, illetve kiegészítésével a következő e-mail címen:
tferi ( kukac ) tferi ( pont ) hu

 

Köszönettel:
Tamás Ferenc, 2020.szept.
Kiegészítve: 2020.nov., 2021. márc. és 2021.dec.