Beviteli eszközök: botkormány, gamepad és társai


A botkormány (eredeti angol néven: joystick) adatbeviteli eszköz, amelyet PC-ken főleg a játékoknál használnak, de sokkal jobb felvevőpiacot jelentenek a konzolgépek. Alkalmazási területe főleg a repülős-, illetve a 3D-s mászkálós játékok. A botkormányon általában 1-2 gomb van, ami többnyire vezérelhető. Ezzel lehet például tüzelni, fegyvert váltani vagy bármi más műveletet végrehajtani. A számítógépes (játék-) alkalmazásokon kívül joystick-ot használnak a daruk, teherautók, automata felderítő járművek, kerekesszékek, térfigyelő kamerák és még számtalan eszköz. Egyes mobiltelefonoknál is előfordulhat, mint navigációs segédeszköz. (Képen: Genius MetalStrike 3D Joystick; kép eredetije: http://www.mobilx.hu/gamer/jatekvezerlok/genius-metalstrike-3d-joystick.html)


A botkormány története:

A kéttengelyes botkormányt C.B.Mirick szabadalmaztatta az Egyesült Államok Tengerészeti Kutató Laboratóriumában még 1926-ban. A labor tervei szerint az eszköz kifejezetten alkalmas volt az egyre gyorsabban fejlődő hadi- és polgári repülés céljaira, de főleg a pilóta nélküli robotrepülőgépeknél látták a fő alkalmazási területet. A náci Német Birodalom is kifejlesztett egy botkormányt 1944 körül elsősorban a német bombázók és a rakétarendszer számára. Ez a fejlesztés Peenemündében készült a német rakétaprogram keretében a V-2-es rakéták és a legelső föld-levegő rakéták mellett.
A II. világháború után főleg a rádió-távirányításos modellrepülősök használták a botkormányt a repülőjük távvezérlésére, például a Phill Kraft cég által 1964-ben gyártott Kwik Fly rendszer. A későbbiekben megszűnt Kraft cég fontos botkormány-beszállítója lett a fontosabb számítástechnikai cégeknek. A botkormány legelső modellrepülőkön kívüli felhasználása 1963-ból az önálló motorral rendelkező Permobil kerekesszék lett. Ekkoriban a NASA is kísérletezett botkormány-szerű megoldásokkal az Apolló-program Holdra szállásai keretében, pl.: Holdkomp, leszálló egység, holdjáró, stb.

Apollo-űrhajó joystick

(Képen az Apollo-11 műszerfala botkormánnyal; kép eredetije: https://www.hq.nasa.gov/alsj/a11/a11.landing.html)
A botkormány forradalmát a modern repülőgépek (pl.: Airbus, Boeing) 1980-as évekbeli megjelenése hozta, mivel akkoriban lett a legfőbb repülésirányító vezérlőegység a botkormány. Fontosabb felhasználási területet a katonai repülés jelentette, ahol a botkormány kiemelt jelentőséget kapott a vadászgépek irányításában.


(Képen: vadászgép pilótafülkéje a botkormánnyal; kép eredetije:
http://www.flightglobal.com/airspace/media/agamemnon/images/439/m-346-cockpit.jpg)
A számítástechnika civil körben való elterjedésével kezdődött meg a játékok forradalma is. A legelső repülős játékok még nagyon kezdetleges grafikai tulajdonságokkal bírtak, de már a jobb irányítás kedvéért lehetett hozzájuk kezdetleges botkormányt csatlakoztatni. Ahogy a játékok egyre jobbak lettek, úgy javult a játékot vezérlő botkormány minősége. A kezdeti (1970-es évek), csak a 4 alapirányban érzékelni képes szerkezetek helyett megjelentek a körkörös érzékelővel felszerelt, immáron finom mozgatást is érzékelni képes botkormányok is (1980-as évek vége). A '90-es évek közepén megjelentek az elérhető árú erővisszahatós (Force Feedback) botkormányok, ahol immáron a rázkódás, illetve a repülő forgásából adódó erővisszahatás is érvényesül. A kezdeti 1-2 gomb helyett immáron tucatnyi kisebb-nagyobb gomb nyomkodható a botkormányokon, melyek a „fotelpilóták” minél nagyobb kényelmét szolgálják.
Bár a botkormányok eladása sohasem lett óriási kasszasiker, de a megszállott játékosok mindig is hajlandóak voltak és vélhetően lesznek is komoly összegeket kiadni ezért a kiegészítőért. Csatlakozás tekintetében az USB lett a meghatározó, mivel minden egyéb lehetőség gyakorlatilag kiszorult a piacról.
Bár a PC-ken mindig is voltak repülős játékok, de a piac egyre nagyobb szeletét vették át a direkt játékgépek, illetve a konzolok. Mivel itt fontos a minél jobb játék-élmény, ezért általában az itteni eszközök ára is több, mint a PC-s társaiké. Ráadásul a konzolok esetén a vezérlőkön is gyakran megjelent 1-2 botkormány a jobb irányíthatóság kedvéért.


(Képen: Logitech Extreme 3D Pro; Kép eredetije: http://www.fotelpilota.hu/joystickok-gyors-szemleje/)

Kormány

A PC-s játékok egyik legerősebb vonulata volt mindig is az autós, autóversenyzős játék. És ha már autóverseny, akkor persze kormány. Meg gázpedál, esetleg sebességváltó. Ehhez a gyártók már a korai PC-s játékok óta állítják elő a jobbnál jobb kormányokat. (angolul: gaming steering wheel) Persze a botkormányhoz hasonlóan az új játékhoz itt is új vagy még újabb kormány dukál. De az igazi versenyérzés persze csak a komolyabb kormányokkal teljes. Ez esetenként pár ezer Ft-tól több tízezer Ft-is terjedhet. A botkormányhoz hasonlóan itt is elterjedtek az erővisszahatós (Force Feedback) kormányok, amit például képesek a rázós utakat is szimulálni, de ez a hatás azért igény szerint kikapcsolható. A komolyabb kormányokon persze megtalálható számos programozható nyomógomb is pl. sebességváltáshoz vagy nézet átváltásához. A paletta nem lenne teljes, ha nem említenénk meg a kormányokhoz kapható 2-3 pedált, illetve a sebességváltót. (Képen: Ferrari GT Experience kormány; Kép eredetije: http://gaming-steering-wheel-review.toptenreviews.com/)
Megjegyzés: mivel az USÁ-ban főleg automata váltós autók vannak az utakon, ezért gyakori, hogy az onnan származó modelleken nincsen sem kuplung-pedál, sem sebességváltó. Azért a direkt versenyekre szánt modelleken (mert ugye ez a lényeg!) megtalálható ez a két máshol hiányzó alkatrész is!
Egy-egy képet szeretnék mutatni az aktuális év talán legjobb Forma-1-es játékából, az egyiket 1982-ből, míg a másikat 30 évvel későbbről.





(Képen: 1982-es autóversenyző játék – Pole Position - képe;
kép eredetije: http://www.arcade-museum.com/game_detail.php?game_id=9063)


(Képen: 2012-es játék – F1 2012 – képe;
kép eredetije: http://www.technet.hu/data/cikk/40/14/40/cikk_401440/1.jpg)


Gamepad (játékkonzol)


A PC-s játékok mellett mindig is voltak úgynevezett konzolok. Ezek a direkt játékra tervezett, csak erre alkalmas kisebb-nagyobb gépek általában kiemelkedő grafikai teljesítménnyel rendelkeznek, ám egyéb irányú számítási teljesítményük eléggé harmatos. Ilyen lehet például a Microsoft XBOX, a Sony Playstation, a Nintendo Wii/3DS, illetve társai/utódai. Ezen konzolok kezelése és kezelőeszköze eltérő, de akadnak hasonló vonások. A konzolokon többnyire van 1-2 botkormány, valamint a 4 alapvető irányon kívül seregnyi kiegészítő gomb. Általában érvényes, hogy ezek a kezelőeszközök nem túl borsos áron beszerezhetők a többnyire elég komoly összegbe kerülő alapgép, valamint a szintén drága programok mellé.


(Képen: XBOX gamepad; kép eredetije: http://www.deafgamers.com/oldreviews/oldscreens/controller_s1.jpg)


(Képen: Sony PlayStation konzol; Kép eredetije: http://gangles.ca/images/buttons_playstation.jpg)
2000 után jelentek meg sorra a vezeték nélkül is irányítható játékok, melyekhez a vezérlést az alapgépre szerelt (toldalékolt) kamera segítségével oldja meg a játékos, de esetenként létezik egy kis kézi kontroller is. Ennek klasszikus megvalósítása a Nintendo Wii.


(Képen: Nintendo Wii és a kontrollere; Kép eredetije: http://www.gamer365.hu/show-article.php?id=18572&news )
A piac ezen szegmense annyira pörög, hogy a cégek nyakra-főre hozzák ki a jobbnál jobb és egyre többet tudó játékaikat, illetve konzoljaikat. Kérdés, hogy a jelenlegi piaci tolakodásból ki lesz a nyertes? Véleményem szerint leginkább a játékos, ha okosan választ és jó helyen vásárol.


Táncszőnyeg (Dance mat)

Egyes játékok időnként olyan népszerűségre tesznek szert, hogy önálló játék-kiegészítő lesz belőlük. Ilyen a táncszőnyeg, avagy a Dance Mat.
(Képen: Speed-Link Dancefloor Dance Mat for PC & PS2; kép eredetije: http://www.supergamer.hu/speedlink-dancefloor-dance-mat-for-pc-ps2-p-13321.html ) Ez a táncon alapuló adatbeviteli eszköz gyakorlatilag a játékos lépéseit követi. Lehet használni akár egyénileg, akár csoportosan, akár versenyben az egyre gyorsuló zenére táncolva. A több platformon is megtalálható játékvariációk pedig jelzik, hogy igen népszerű mozgásformáról van szó. Egy ilyen összetekerhető szőnyeg sok áttáncolt éjszakát kibír és több száz zenével is jól használható. Ára: pár ezer Ft-tól pár tízezer Ft-ig terjed.
(Kép eredetije: http://news.bbc.co.uk/media/images/44027000/jpg/_44027017_dancemat_wide.jpg )

Ennek elektronizált játszótermi változata látható a Jean Reno főszereplésével készült Wasabi c. filmben. Az idevágó részlet:

 

 

Zárás


A fentieken kívül persze még számtalan más beviteli eszköz is létezhet, de én ezen cikkben csak a legnépszerűbbeket, illetve a legismertebbeket igyekeztem felsorolni és ismertetni. Ha Ön, tisztelt olvasó, szeretne valamit a fentiekhez hozzáfűzni, illetve kiegészíteni, akkor feltétlenül írja meg a szokásos tferi(kukac)tferi.hu címre. Előre is köszönöm!




Felhasznált irodalom:
- http://www.fotelpilota.hu/joystickok-gyors-szemleje/
- http://www.thecomputershow.com/computershow/reviews/chforcefx.htm
- http://www.mobilx.hu/gamer/jatekvezerlok/genius-metalstrike-3d-joystick.html
- http://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_SideWinder
- http://en.wikipedia.org/wiki/Joystick
- http://steamcommunity.com/app/227300/discussions/0/828939978403854457/?l=hungarian
- http://news.logitech.com/press-release/consumer-products/skys-limit-logitech-introduces-its-first-force-feedback-flight-simul
- http://www.flightsim.com/vbfs/archive/index.php/t-80381.html
- http://szamitogep.hu/show/read.php?id=12854
- http://gaming-steering-wheel-review.toptenreviews.com/
- http://www.arcade-museum.com/game_detail.php?game_id=9063
- http://www.xbox.com/hu-HU
- http://hu.playstation.com/
- http://wii.com/
- http://www.gamer365.hu/
- http://www.supergamer.hu/speedlink-dancefloor-dance-mat-for-pc-ps2-p-13321.html
- http://popular.ebay.co.uk/video-games/dance-mat.htm


© TFeri.hu, 2013

Felújítva: 2016 és 2020.